UCHWAŁA Nr X/61/2015

RADY GMINY TŁUCHOWO
z dnia 30 grudnia 2015r.


w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tłuchowo
na lata 2016–2020


Na podstawie art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1515.)



Rada Gminy postanawia:

§ 1

Uchwalić Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Tłuchowo na lata 2016–2020 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2016–2020, zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Uchwały.

§ 2

Określić wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2016–2020, zgodnie z Załącznikiem Nr 2
do Uchwały.

§ 3

1. Upoważnić Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć, okreś­lonych Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.

2. Upoważnić Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki
i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3. Upoważnić Wójta Gminy do przekazania upraw­nień w zakresie zaciągania zobowiązań, określonych w § 3 ust. 1 i 2 Uchwały, kierownikom jednostek organizacyjnych realizujących przedsięwzięcia ujęte w Załącz­niku Nr 2 do Uchwały.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 5

Traci moc Uchwała Nr III/13/2014 Rady Gminy Tłuchowo z dnia 30 grudnia 2014r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tłuchowo na lata 2015-2020 ze zmianami: Uchwała
Nr IV/27/2015 Rady Gminy Tłuchowo z dnia 26 lutego 2015r., Uchwała Nr V/33/2015 Rady Gminy Tłuchowo z dnia 29 kwietnia 2015r., Uchwała Nr VI/40/2015 Rady Gminy Tłuchowo z dnia 24 czerwca 2015r., Zarządzenie Nr 0050.24.2015 Wójta Gminy Tłuchowo z dnia 30 czerwca 2015r., Uchwała
Nr VII/43/2015 Rady Gminy Tłuchowo z dnia 28 września 2015r., Zarządzenie Nr 0050.45.2015 Wójta Gminy Tłuchowo z dnia 30 września 2015r., Uchwała Nr VIII/54/2015 Rady Gminy Tłuchowo z dnia
6 listopada 2015r. oraz Uchwała Nr X/60/2015 Rady Gminy Tłuchowo z dnia 30 grudnia 2015r.



§ 6

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

                                                                                                                                                    Przewodnicząca

                                                                                                                                                        Rady Gminy


                                                                                                                                                  Wioletta Kuczmarska



UZASADNIENIE
WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ GMINY TŁUCHOWO
NA LATA 2016 - 2020


Budżet gminy na rok 2016 i lata następne został zaplanowany w oparciu
o szczegółową analizę jego wykonania w latach poprzednich, dane prognostyczne wynikające z podpisanych umów lub złożonych wniosków o dofinansowanie oraz przewidywane wskaźniki wzrostu poszczególnych źródeł dochodów oraz wydatków w latach 2016-2020. Uwzględniono możliwości gminy w pozyskiwaniu funduszy unijnych i innych form dofinansowania na realizację planowanych w najbliższych latach inwestycji i zadań własnych gminy.

Plan dochodów budżetowych jest planem umiarkowanie optymalnym i jednocześnie realnym do wykonania. Przewidziano wszystkie podstawowe źródła dochodów budżetowych
o charakterze podatkowym i opłat oraz dochodów pochodzących z wykorzystania składników majątkowych gminy wchodzących w skład mienia komunalnego gminy.

Planowane dochody budżetowe ogółem, w tym dochody bieżące na rok 2016 są niższe
od przewidywanych wykonanych dochodów roku 2015 odpowiednio o 4,6% i 7,1%. Spowodowane jest to przede wszystkim: niższymi kwotami dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące, jakie gmina może zaplanować po stronie dochodów.

Planowane wydatki bieżące na rok 2016 są niższe od planowanych wykonanych wydatków roku 2015 o 6,6% mimo stale rosnących kosztów bieżącego utrzymania Gminy
i jej jednostek, a także utrzymania nowo wybudowanego w ramach zrealizowanych inwestycji majątku. Na niższy plan wydatków bieżących ma wpływ plan dotacji celowych otrzymanych
z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie a także na realizację własnych zadań bieżących gminy, który
w trakcie roku prawdopodobnie będzie zwiększony. Także fakt, że w planie roku 2016 zminimalizowano wydatki na remonty dróg gminnych, które zostały już naprawione w roku 2015 i latach poprzednich ma wpływ na zaplanowanie wydatków bieżących w niższej kwocie niż przewidywane wykonanie roku 2015.

Na realizację zadań inwestycyjnych w 2016r. ustalono plan wydatków w wysokości
2 193 200 zł, co stanowi 12,8 % planowanych wydatków ogółem.

W roku 2016 zaplanowano dokończenie rozpoczętych w latach ubiegłych inwestycji, w tym inwestycję budowy drogi gminnej, której realizacja możliwa będzie ze środków własnych gminy, przy współudziale środków zewnętrznych oraz rozpoczęcie kilku inwestycji,
które będą kontynuowane w roku 2017.

W wyniku analizy dotychczas obowiązującej Wieloletniej Prognozy Finansowej
na lata 2015 – 2020 oraz po uwzględnieniu wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego opublikowanych przez Ministra Finansów w celu przejrzystości i jasności Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy zadecydowano o podjęciu nowej uchwały na lata 2016-2020.

W prognozie finansowej na lata 2016 – 2020 zaplanowano wzrost dochodów bieżących
i wydatków bieżących o wskaźniki zgodne z wytycznymi dotyczącymi założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego opublikowanych przez Ministerstwo Finansów.

Zastosowano następujące wskaźniki wzrostu dochodów bieżących: 2016 - 3,8%,
2017r. - 3,9%, 2018r. - 4,0%, 2019 – 3,9% i 2020 – 3,8% oraz następujące wskaźniki wzrostu wydatków bieżących: 2016 - 1,7%, 2017 – 1,8%, 2018 - 2020 – 2,5%.

Planowany wzrost dochodów własnych gminy związany jest między innymi z planowanym (wciąż przekładanym w czasie) wzrostem stawek podatków w naszej gminie w najbliższych latach, gdyż do tej pory nasze stawki są najniższe w całym powiecie a sytuacja ta w znaczny sposób rzutuje na osiągane dochody. Planuje się także stopniowo zwiększyć niektóre opłaty lokalne gminy.

Plan wydatków budżetowych na lata objęte wieloletnią prognozą finansową jest planem minimalnym. Uwzględniono koszty utrzymania i funkcjonowania wszystkich jednostek organizacyjnych gminy a także koszty gminnych instytucji kultury. Ustalono plan wydatków budżetowych na finansowanie obligatoryjnych kosztów zadań własnych gminy. Po stronie wydatków bieżących przewidziano kwoty na spłatę odsetek od pożyczek i kredytów.

Kwoty przyjętych do realizacji w latach 2016 - 2020 inwestycji urealniono i zaprojektowano
w związku z zaplanowanymi do realizacji przedsięwzięciami spełniającymi oczekiwania społeczeństwa w połączeniu z możliwościami uzyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

Zweryfikowano również szczegółowy wykaz przedsięwzięć na lata 2016-2020, w związku
z możliwościami pozyskania dofinansowania na zaplanowane do realizacji inwestycje.

W związku z realizacją wielu inwestycji w roku 2016 konieczne było zaplanowanie deficytu w wysokości 617 000 zł oraz zaplanowanie pożyczki i kredytu na pokrycie deficytu
oraz spłatę rat wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów – łącznie 976 680 zł. W latach przyszłych nie planuje się zaciągać kredytów i pożyczek, natomiast planowana w latach
2017 – 2020 nadwyżka budżetowa przeznaczana będzie na spłatę rat wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów.

W rozchodach budżetu na lata 2016– 2020 zaplanowano spłaty rat pożyczek i kredytów
aż do osiągnięcia sytuacji, w której gmina nie będzie posiadała zadłużenia.

Zgodnie z zaleceniami Regionalnej Izby Obrachunkowej na etapie tworzenia projektu budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej nie zaplanowano wolnych środków z tytułu rozliczeń pożyczek i kredytów z lat ubiegłych. Przewidujemy jednak, że w wyniku wykonania tegorocznego budżetu osiągnięte zostaną wolne środki i wobec tego w pierwszej kolejności zostaną one przeznaczone na spłatę wcześniej zaciągniętych rat pożyczek
i kredytów.
W związku z tym nie będzie konieczności zaciągania planowanego w chwili obecnej kredytu na spłatę rat. Planuje się także złożyć wniosek do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o zwrot z Budżetu Państwa części wydatków gminy wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego za rok 2015 tj. kwoty ok. 80 000 zł.

W przypadku zaistnienia w/w przesłanek prognoza będzie weryfikowana i aktualizowana.

Podsumowując, należy stwierdzić, że sporządzenie wieloletniej prognozy finansowej daje rzeczywisty obraz sytuacji finansowej gminy na lata 2016 – 2020.

                                                                                                                                                    Przewodnicząca

                                                                                                                                                        Rady Gminy


                                                                                                                                                Wioletta Kuczmarska